duminică, 16 februarie 2014

Where is the happy ending?

Nu există final fericit, asta știm deja, dar nici măcar în filme nu îl mai găsim. Iar dacă regizorul se străduiește să dea o turnură optimistă, filmul devine deseori unul de duzina, "Hollywood style". E ca și cum cineva te-ar minți în față. Pentru că viața începe undeva după minunatul „happy-end” și se termină...nici noi nu știm unde. Așa că... mai bine ne oprim acolo unde nu mai este nimic nou de spus.

Lipsa finalului - în sensul de rezolvare - a devenit aproape un clișeu în filmele de artă (este o încadrare forțată, dar am simțit nevoia să fac o separare, iar filmele incluse în lista mea aleatoare nu intră neapărat în această categorie). Este, evident, mai aproape de ceea ce trăim și simțim. Dar mă întreb - când și unde am început să preferăm asta?

Așa că povestea este acolo unde găsim o intrigă, iar finalul ei este acolo unde totul e compromis și, orice s-ar întâmpla, elementele nu se mai găsesc într-un melanj fără pată.  

Le passe este exemplul perfect de film care începe din senin și se termină brusc, deși este considerabil de lung, de ajungi să vrei, după toată corvoada, măcar un final mai clar. Tocmai durata are, însă, o contribuție majoră la sentimentul de frustrare, generat de incapacitatea de a schimba lucrurile. Astfel că, finalul înseamnă doar confruntarea personajelor cu un trecut pe care nu îl mai pot schimba și care îi va urmări pentru totdeauna. La fel și în A separation, după ce orgoliile și problemele s-au pus în mișcarea, alegerea de la final devine irelevantă. Nimeni nu se mai poate întoarce fericit la ce a fost. Suntem ceea ce suntem, iar ceea ce ni se întâmplă este o consecință deloc maleabilă, ne spune frumos Ashar Farhadi.

În Take this walz, o căsnicie aparent reușită (și reușit de comodă) este distrusă de o iluzie fără drept la fericire. Deși aparent alegi altceva, într-un final lucrurile converg în aceeași direcție.  La polul oarecum opus, un film oarecum mai digerabil și mai clar în ceea ce privește sfârșitul, nu ne dă nici el prea mult drept la fericire, ci mai degrabă ne spune că sunt multe lecții de învățat și greșeli de făcut pentru a găsi o nouă șansă la echilibru. În Enough said găsim, deci, o abordare realistă, picurată pe ici, pe colo, cu edulcorări. O poveste în care personajele își găsesc o oareșce împlinire, abia după ce și-au învățat lecțiile, știu ce să caute, ce să dea și ce să aștepte.

Dacă Before sunrise s-ar fi oprit la "și-au trăit fericiți până la adânci bătrâneți", ne-ar fi lăsat imaginația să zburde pe culmile fericirii. Dar, iată că vine continuarea! Iar Before midnight ne învață că povestea frumoasă are cu totul și cu totul alte valențe, peste ani, când intervine, fără doar și poate, cruda realitate. Regăsirea se produce, acum, altfel, așteptările se schimbă, iar "happy-ending-ul" devine, din sfârșit, început.

The hunt ne intrigă, ne umple de frustrare. Nu înțelegem logica lucrurilor, mai ales dacă ni se pare că am depășit barierele unei comunități mici, închise, care își stabilește, singură, propriile reguli. L-aș fi înțeles și mai puțin, cred, dacă nu aș fi urmărit o dezbatere pe tema drepturilor copiilor în țările nordice, în urma acestui articol.

E foarte posibil ca cele două să nu aibă neapărat o legătură, dar eu nu am reușit, altfel, să înțeleg de ce nu au existat și alte modalități de a căuta adevărul. Am înțeles puterea și mreaja maselor, manipularea, am înțeles cum anumite convingeri auto-induse devin literă de lege, dar mi-a fost greu să înțeleg de ce nu au existat și alte încercări. Astfel că am apelat la această legătură, la îndemână prin temporalitatea ei. Ajungând la sfârșit, căci despre asta este vorba, nici în acest caz reintegrarea în comunitate nu a rămas fără urme, iar sfârșitul ne-o demonstrează într-un mod neașteptat.

Am lăsat, la final în această listă aleatoare, The broken circle breakdown. Un film care ne distruge într-un mod brutal iluzia "happily ever after". Ei bine, uitându-te la film, ajungi aproape convins de faptul că orice fericire are un preț, unul prea mare, pe care nu ți-l spune nimeni atunci când intri în joc și pe care nu decizi tu dacă vrei să-l plătești sau nu. Evident, acum am exagerat nițel, intrând în pielea unuia dintre personaje, perfect îndreptățit, de altfel, să-și piardă credința. Și cum realitatea este percepție, și cum trecutul se schimbă în funcție de ceea ce trăim (știm, deja, că atunci când luăm o decizie, ne bazăm pe ceea ce ne este favorabil, pentru că nu am putea să trăim într-un conflict perpetuu),  iată cum cea mai frumoasă poveste, pe care ne-o dorim cu toții, se transformă în cele mai întunecate părți ale ei. Mai ales atunci când căutăm țapi ispășitori pentru o dramă care nu a putut fi controlată sau evitată. Un film dureros de trist, presărat cu melodii country care îți ajung la suflet, care ne arată, încă o dată, că aici, în viața pe care o trăim, nu există povești nemuritoare care să se termine cu "Și au trăit fericiți..."...


vineri, 7 februarie 2014

Fluturi şi zâmbete

Înghiţim fluturi. Îi facem gem pe pâine, salată de crudităţi. Fluturi care să ne umple viaţa. Să ne scape de liniştea angoasantă, de deciziile grele...de noi. Îi facem avioane şi bărci, să ne treacă peste mări şi ţări. De ne-ar putea îndeparta de tot....de noi.

Fluturii ne fac să fugim. Şi fluturii trec.

Adevarata poezie stă într-un zâmbet cald, o îmbraţişare venită din suflet, care nu cere la schimb decât tot o îmbrăţişare. Echilibrul stă în căldură. Nu în furtună, nu în alertă.

O legătură autentică, nu e un fluture, e o albină. Îţi lasă un gust dulce, nu un gol.

Nu îţi găsi sensul în culori trecătoare.

Nu fi romancier de dragul de a scrie poveştile altora pe inima ta.